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Appel à contributions / Call for papers

L’écoute des musiques populaires : Pratiques, expériences et représentations

Listening to popular music : Practices, experiences and representations

Le numéro 10-1 de la revue Volume !, « Écoutes. Discours, pra­ti­ques, média­tions » est désor­mais publié. Vous pouvez le consul­ter ici et l’ache­ter ici.

This issue has been publi­shed. You can read it here.

Cf. infra for the English ver­sion.

L’écoute est une entrée féconde pour l’ana­lyse sociale, cultu­relle, esthé­ti­que ou encore poli­ti­que des musi­ques popu­lai­res, qui permet de démul­ti­plier les échelles d’ana­lyse et d’entrer dans les détails les plus inti­mes de la rela­tion esthé­ti­que et des pra­ti­ques signifian­tes. On peut res­ser­rer le regard sur l’acti­vité indi­vi­duelle et col­lec­tive qui façonne l’expé­rience musi­cale : usages tech­no­lo­gi­ques, rituels sociaux, tech­ni­ques et pra­ti­ques audi­ti­ves. L’émotion, le plai­sir tout comme l’appren­tis­sage de la musi­que sem­blent ainsi se fabri­quer dans l’écoute, entre auto­di­daxie (l’apprenti rocker à la gui­tare soli­taire) et com­mu­nauté esthé­si­que (le groupe de fans, l’audience d’un concert).

Ensuite, l’écoute déborde sans cesse l’uni­vers strict de la musi­que. La nature et le plai­sir « audi­tifs » ne sont-ils pas aussi définis par ce qui ne relève pas de l’ordre des sons ? La nature, la qua­lité, le plai­sir de l’écoute dépen­dent certes de fac­teurs musi­caux (qua­lité de la per­for­mance live, de la res­ti­tu­tion sonore etc.) mais varient également en fonc­tion de cir­cons­tan­ces extra- ou « para­so­no­res » : envi­ron­ne­ment, humeurs col­lec­tive ou indi­vi­duelle, bio­gra­phie de l’audi­teur et condi­tions his­to­ri­ques… D’autre part, l’atten­tion audi­tive se greffe sur un réseau de cor­res­pon­dan­ces entre les sens, qui ont des effets rétroac­tifs sur l’écoute, et pour­raient ainsi porter l’ana­lyse du côté des gestes et des com­por­te­ments, des styles et des sub­cultu­res qui infor­ment celle-ci, des com­mu­nau­tés électro à l’habi­tus jazz. Ces usages des­si­nent enfin une éthique et une tech­ni­que de soi musi­ca­les, l’audi­teur assi­gnant cer­tai­nes pra­ti­ques d’écoute non pas à l’ensem­ble, mais à cer­tai­nes des musi­ques, des grou­pes, des mor­ceaux qu’il affec­tionne (ou qu’il déteste !). À toute dis­co­thè­que, nous ajus­tons une audio­thè­que inté­rieure mou­vante qui en démul­ti­plie l’hété­ro­gé­néité.

L’écoute est donc expé­rience vécue, mais de l’exté­rieur, elle est objet d’inqui­si­tion, sup­port à des dis­cours moraux portés sur le sens de la musi­que, les maniè­res justes de la sentir, l’émotion, le goût de l’ama­teur, les effets (« sata­nisme » dans le metal, haine et crime dans le hip hop…). Ceux-ci peu­vent aussi se faire tra­duc­tion des prin­ci­pes et inten­tions qui se nichent dans l’écoute : les oreilles musi­co­lo­gi­ques, socio­lo­gi­ques, musi­cien­nes ou ama­teurs « scru­tent » cha­cune leur objet avec des pré­sup­po­sés, des objec­tifs et des métho­des diffé­rents, pro­dui­sant par là même des effets sen­si­bles radi­ca­le­ment oppo­sés (ou non !).

C’est en ras­sem­blant des contri­bu­tions spé­cia­li­sées et com­plé­men­tai­res, théo­ri­ques ou issues de cas concrets, que nous sou­hai­te­rions pour ce numéro mieux cir­cons­crire la notion d’écoute.

Les contri­bu­tions sont à envoyer avant le 15 juin 2011, par email (format .doc ou .rtf) avec résumé, mots-clés et bio­gra­phie suc­cincte de l’auteur, aux adres­ses sui­van­tes : edi­tions[at]seteun[dot]net & jede­diah-sklo­wer[at]hot­mail[dot]com
- Consulter les ins­truc­tions aux auteurs

Listening to popular music : practices, experiences, representations

Submission dead­line : June 15th, 2011

Volume ! (www.seteun.net) a French peer-revie­wed jour­nal dedi­ca­ted to the inter­dis­ci­pli­nary study of popu­lar music seeks contri­bu­tions for a spe­cial issue on lis­te­ning. This issue will explore the pre­mise that a focus on lis­te­ning can be a fruit­ful basis for the ana­ly­sis of popu­lar music, one that can enrich our unders­tan­ding of aes­the­tic rela­tion­ships and signi­fying prac­ti­ces. Any scho­larly essay on popu­lar music and its lis­te­ners or how it is lis­te­ned to is wel­come. Here are some exam­ples of approa­ches that have gene­ra­ted inte­rest in our edi­to­rial dis­cus­sions :

Listening prac­ti­ces : how do we listen to popu­lar music ?

We know that lis­te­ning occurs across a wide range of contexts, invol­ving dif­fe­rent social rites and dif­fe­rent tech­no­lo­gies, from the jogger with an iPod to huge concerts in sta­diums. How do these contexts shape the acti­vity of lis­te­ning ? What forms of lis­te­ning exist, and what assump­tions, methods, goals, prac­ti­ces tend to cha­rac­te­rize each type ? We might also consi­der lis­te­ning to encom­pass a range of sub­ject posi­tions or lis­te­ner iden­ti­ties (the musi­co­lo­gi­cal, the socio­lo­gi­cal, a variety of aes­the­tic stan­ces, etc.) A single indi­vi­dual may employ dif­fe­rent lis­te­ning approa­ches at dif­fe­rent times, or create his/her own hybrid way of lis­te­ning to “scru­ti­nize” the music (s)he appre­cia­tes or ana­ly­zes. What effects on the lis­te­ning expe­rience do such choi­ces create ? How do sets of lis­te­ning prac­ti­ces work to form com­mu­ni­ties that vali­date and may even entrench these audi­tive iden­ti­ties ? How do these com­mu­ni­ties in turn shape lis­te­ning prac­ti­ces ?

The seeing ear and the lis­te­ning eye.

Another pro­duc­tive approach might be to consi­der lis­te­ning as a syn­the­tic or synes­the­tic faculty, the impe­ria­list ear also loo­king for what does not belong to the order of sounds, or the eye infrin­ging upon the ear’s pre­ro­ga­ti­ves. In popu­lar music, visual ele­ments have long been a key part of many artis­tic pre­sen­ta­tions, and this has been both increa­sed and trans­for­med in the inter­net and mul­ti­me­dia age. Auditory atten­tion can be graf­ted onto a net­work of cor­res­pon­den­ces bet­ween the senses : what effects do looks, styles, ges­tu­res, images, dan­cing have on lis­te­ning ? What would Elvis have been if we could not have seen him ? How do the repre­sen­ta­tions of “race”, gender or style influence our per­cep­tion of a spe­ci­fic band or musi­cal genre ? While musi­cal emo­tion may always depend in part on musi­cal fac­tors (qua­lity of the per­for­mance, of the sound repro­duc­tion etc.) it is also typi­cally condi­tio­ned by extra­mu­si­cal cir­cum­stan­ces. How then do the envi­ron­ment, the his­to­ri­cal context, the col­lec­tive or indi­vi­dual moods, the lis­te­ner’s per­so­nal his­tory inform the per­cep­tion of a spe­ci­fic musi­cal moment ? How has our per­cep­tion of music evol­ved, and could we write a “his­tory of our ears” ?

Ears under sur­veillance : per­cep­tions and iden­ti­fi­ca­tions of audi­tive com­mu­ni­ties.

Listening can become the base for a dis­course focu­sed on the mea­ning of music and music use, for exam­ple, the influence that cer­tain forms are expec­ted to have on the taste, emo­tion and atti­tude of youth (Satanist pro­se­ly­tism in extreme metal, sexism and crime in “gang­sta” rap, vio­lence in punk etc.). Discursive attacks from the out­side (moral, poli­ti­cal, scien­ti­fic autho­ri­ties) are typi­cally coun­te­red by dis­cur­sive defen­ses or cele­bra­tions from the inside. While some lis­te­ning prac­ti­ces may be valued for pro­mo­ting acti­vity, crea­ti­vity or ori­gi­na­lity, others are stig­ma­ti­zed for engen­de­ring pas­si­vity, vul­ne­ra­bi­lity, or even ser­vi­tude or per­ver­sity. What type of lis­te­ning sub­ject is thus cons­truc­ted ? How can we ana­lyze the issues raised in these deba­tes from a scho­larly pers­pec­tive infor­med by research and/or theory ? What can we learn about lis­te­ning itself and the uses and mea­ning of popu­lar music in gene­ral by stu­dying these dis­cour­ses, their mora­li­zed aes­the­tic pres­crip­tions and pros­crip­tions, their ideo­lo­gies ?

Other, more gene­ral, pos­si­ble cate­go­ries :
- lis­te­ning prac­ti­ces, uses of
- lis­te­ning and tech­no­logy, mul­ti­me­dia
- the musi­cal expe­rience
- musi­cal edu­ca­tion via lis­te­ning
- lis­te­ning on stage, inte­rac­tive forms of lis­te­ning
- lis­te­ning and the other senses
- the acti­vity and pro­duc­ti­vity of lis­te­ning
- lis­te­ning and mea­ning
- lis­te­ning and sub­cultu­res
- fans, fandom and lis­te­ning com­mu­ni­ties
- iden­ti­fying lis­te­ners
- cultu­ral his­tory of lis­te­ning
- the science of lis­te­ning

Again, these are meant to be sug­ges­tive, not to define boun­da­ries.

Submission dead­line : June 15th, 2011. Contributions should be sent by email (30.000 to 50.000 cha­rac­ters, Harvard system of refe­ren­cing, in .doc – Word 2004 format) with an abs­tract, a set of key words and a short bio­gra­phy of the author, to the fol­lo­wing addres­ses : edi­tions[at]seteun[dot]net & jede­diah-sklo­wer[at]hot­mail[dot]com Download the authors’ gui­de­li­nes


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