Éditions Seteun
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Dossier

Meanings of fanzines in the beginning of Punk in the GDR and FRG :

An Approach Towards a Medium Between Staging, Communication and the Construction of Collective Identities

Christian SCHMIDT

Abstract :
This arti­cle is exa­mi­ning the dif­fe­rent cultu­ral mea­nings of fan­zi­nes in the early punk scene in both German states. Since 1977 more and more of these jour­nals had been publi­shed in the FRG. These auto­no­mous publi­ca­tions used to media bet­ween sta­ging, com­mu­ni­ca­tion and the cons­truc­tion of col­lec­tive iden­ti­ties. In case of punk fan­zi­nes in the FRG, they meant self-empo­wer­ment, the over­co­ming of iso­la­tion and the cons­ti­tu­tion of a social and cultu­ral com­mu­nity. While these jour­nals became an impor­tant part of the scene in West-Germany, there was a lack of them in the GDR. The govern­ment’s control over publi­shing and the mis­sing means and pos­si­bi­li­ties of pro­duc­tion pro­hi­bi­ted the deve­lop­ment of auto­no­mous publi­ca­tions such as fan­zi­nes. The com­pa­ri­son of the deve­lop­ment of punk fan­zine culture in both German states show that these media and their cultu­ral mea­nings must always be seen in front of the grea­ter socie­tal and poli­ti­cal fra­me­work they appear in.

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Résumé :
Cet arti­cle se penche sur les dif­fé­ren­tes signi­fi­ca­tions cultu­rel­les des fan­zi­nes aux débuts de la scène punk dans les deux États d’Allemagne. Depuis 1977, la pro­duc­tion fan­zi­nes­que a été crois­sante en RFA. Ces publi­ca­tions auto­no­mes expri­maient les besoins de per­for­mance, de com­mu­ni­ca­tion et de cons­truc­tion d’iden­tité col­lec­ti­ves. Dans le cas des fan­zi­nes punk en RFA, elles signi­fiaient une prise indi­vi­duelle du pou­voir, une manière de rompre avec l’iso­le­ment et la cons­ti­tu­tion d’une com­mu­nauté sociale et cultu­relle. Tandis que ces jour­naux occu­paient une place impor­tante dans la scène musi­cale ouest-alle­mande, ils fai­saient cruel­le­ment défaut de l’autre côté du rideau de fer. Le contrôle gou­ver­ne­men­tal sur la presse ainsi que le manque de moyens de pro­duc­tion nui­saient au déve­lop­pe­ment de publi­ca­tions auto­no­mes comme les fan­zi­nes. En com­pa­rant les essors des cultu­res fan­zi­nes punks dans les deux Allemagnes, on montre que ces médias et leur signi­fi­ca­tions cultu­rel­les ne peu­vent être com­pris en dehors du cadre socié­tal et poli­ti­que plus vaste au sein duquel ils appa­rais­sent.


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